Skip to main content

Hvorfor man ikke skal glemme varemærkeregistreringen

11
0

Det går godt med iværksætteriet i Danmark. Tal, der beskriver antallet af nye virksomheder i 2017, viser at niveauet nærmer sig det rekordhøje niveau fra 2007. En del af disse iværksættere står med et nyt produkt, eller en ny produktserie, som er helt nye på markedet. Salg og markedsføring af disse er en ting, men varemærkeregistering er en anden, og ikke altid den første, man tænker på. Det er dog stadig et af de væsentligste forhold, man skal have styr på, når den banebrydende nye gadget, og brandet bag, skal markedsføres.

Brand og produktnavn – begge er vigtige

En ny virksomhed, eller et brand som har eksisteret længe, vil begge skulle registrere navnet på deres nye produkt for at opnå eksklusiv brugsrettigheder til det. En virksomhed kan have flere underliggende brands, som ligeledes kan besidde flere produktnavne. Men brugsretten til både brand og produkt kommer ikke af sig selv. Her er anbefalingen, at man som ny virksomhed allierer sig med en advokat med speciale i varemærker, og betaler den pris det koster, for at få det gjort korrekt. Selvom man i første omgang går efter det danske marked, er det værd at overveje om man skal søge om varemærkeregistrering både i Danmark, EU og USA. Det er sket før at et produkt er blevet populært udenfor Danmarks grænser, og her vil en geografisk bredere aftale potentielt være guld værd.

Et brand kan blive mange penge værd

Disney, Google, Samsung og i Danmark, TDC, er bare eksempler på virksomheder der køber andre brands og produktnavne. Får det nye produkt vind i sejlene, kan brandnavn og den goodwill dette indebærer, være mange penge værd, hvis større virksomheder får øje på det. Udover at købe retten til et brand eller produkt, følger der også en række andre fordele med for en købende virksomhed. Viden, kundekendskab og loyale kunder, er bare eksempler på det der følger med, og som kan være umulig at købe sig til på andre måder. Har man i udsigt at sælge sit brand på et senere tidspunkt, vil det dermed være altafgørende, at der samtidig er korrekte registreringer af ens varemærke.

Når varemærket bliver misbrugt

Mange kender sagen om pølsemanden MacAllan fra Silkeborg, som vandt en sag over McDonalds. På trods af en vundet sag, og lokale præsters velvilje til at få tilføjet Mac som ejerens nye fornavn, fik sagen så store omkostninger for pølsemanden, at han mistede forretningen, familie og hjem.

Senest har McDonalds mistet retten til at bruge produktnavnen Big Mac, som kæden ellers har haft eneret til siden 1996. En ny burgerkæde har, med hjælp fra EU’s patentmyndighed Euipo, fået medhold i, at navnet ikke kan bruges eksklusivt af deres større konkurrent.

På Vesterbros Torv i København, har der i ca. 25 år ligget en cafe med navnet Café Obelix. Der blev på caféen ikke gjort noget for at skjule, at det var den kendte karakter fra Asterix-universet, der var omdrejningspunktet, og hele sagen om misbrug af varemærke,har kostet op mod 700.000 kr. for caféen, der nu er startet på ny med et nyt navn.

De tre eksempler er bare en række ud af mange sager, som jævnligt giver store problemer for små virksomheder. Derfor er det vigtigt at have styr på sine rettigheder, allerede når virksomheden startes op.

Tags

David